Jongeren brengen Nieuw West in beeld


Op verschillende locaties in Amsterdam Nieuw West duiken ze op; studenten, gewapend met camera die het dagelijkse leven in beeld brengen. De filmpjes zijn te zien via de websites van de stadsdelen Slotervaart en Geuzenveld-Slotermeer, op beeldschermen in het Amsterdamse hoofdkantoor van de Alliantie en later dit jaar misschien ook in het stadsdeelkantoor van Slotervaart.


De studenten (tien van ROC van Amsterdam en twee van Hogeschool Utrecht) lopen stage bij het bedrijf Allmedia dat zich bezighoudt met ‘narrowcasting’. Het maakt in opdracht van bedrijven en instellingen programma’s die bij de opdrachtgevers te zien zijn. Allmedia is een project van de Alliantie in samenwerking met ROC van Amsterdam en ROCmedia. De Alliantie vindt jongeren belangrijk voor een buurt en wil daarom in hen investeren, bijvoorbeeld in dit mediaproject. Na een redactievergadering gaan de jongeren de straat op om uiteenlopende onderwerpen op video, maar ook op foto vast te leggen.



Zelfportret van redactieleden Madeleine en Johnny.

Obama

De onderwerpen van de reportages moeten iets met Nieuw West te maken hebben, zoals een kunstijsbaan of een talentenjacht. “Maar rondom de Amerikaanse verkiezingen hebben we ook aandacht besteed aan Obama”, vertelt Jelle Koolstra, directeur van ROCmedia. “Hij zorgde voor veel enthousiasme in de buurt en daarom hebben we mensen op straat om hun mening gevraagd over Obama.”


In de wachtruimte van het kantoor van De Alliantie aan de James Wattstraat, en later ook op andere locaties, hangen twee beeldschermen. Op het ene scherm komen filmpjes voorbij en het andere scherm is bedoeld voor foto’s met nieuwsberichten.


Wachtverzachter

Volgens Koolstra is het kijken naar de filmpjes en nieuwsberichten ideaal tijdverdrijf tijdens het wachten. “Een wachtverzachter, net iets meer dan een leesmap op tafel. Een digitale leesmap inderdaad, met bewegende beelden.” Sommige filmpjes hebben een boodschap. Voor één reportage namen enkele studenten de metro en gingen daar overdreven luide telefoongesprekken voeren. Een ander registreerde de reacties van medereizigers. Vervolgens werden reizigers geïnterviewd over gedragsregels in de metro. “We willen dit soort onderwerpen aankaarten, maar zonder moralistisch te worden. We willen dat je er door gaat glimlachen.”


Verbinden

Alle producties worden ook geplaatst op de speciale website IamTV.nl, vrij naar de promotieslogan van de gemeente Amsterdam. De opzet lijkt enigszins op die van GeenStijl. “Maar GeenStijl polariseert, en dat willen wij niet doen”, benadrukt Koolstra. Als voorbeeld noemt hij de filmpjes die studenten tijdens de ramadan hebben gemaakt. “Elke dag lieten we één persoon aan het woord die aan het vasten was. Iets soortgelijks hebben we ook met kerst gedaan. Daardoor krijg je respect voor elkaars religie. Wij willen mensen niet tegen elkaar in het harnas jagen, maar juist verbinden.”


Voor meer informatie: www.rocmedia.nl en www.iamtv.nl



 Doorsturen  Print