Contact huuraanpassing

Contact over huuraanpassing

Heeft u een vraag over de huuraanpassing? Veel informatie staat op onze website. Kunt u het antwoord hier niet vinden? Dan kunt u hier uw vraag stellen.

Gerelateerde vragen

Ik heb gehoord dat er een huurbevriezing komt. Waarom krijg ik dan toch een brief met een huuraanpassing?

Algemeen

Misschien heeft u het al gehoord: op 16 april 2025 werd bekend dat er een huurbevriezing voor sociale huurwoningen in 2025 en 2026 in het akkoord over de voorjaarsnota staat. Op dit moment is niet duidelijk of dat ook echt gaat gebeuren. Dit besluit is nog niet opgenomen in wet- en regelgeving. Uiteraard volgen wij de regels van de regering.

Omdat het nog niet duidelijk is of de huurbevriezing doorgaat ontvangt u al wel de brief met de huuraanpassing. Wij zijn namelijk verplicht om onze huurders vóór 1 mei over de huuraanpassing te informeren.

Als de huurbevriezing in de wet geregeld is, draaien wij de huuraanpassing terug. Wij informeren u zodra wij hier meer over weten.

Let op: de huurbevriezing geldt in ieder geval niet voor garages, parkeerplaatsen of bergingen.

Meer over dit onderwerp

Ik heb meerdere brieven ontvangen over de jaarlijkse huuraanpassing. Welke is de juiste?

Algemeen

Helaas zijn er meerdere brieven verstuurd over de huuraanpassing. Om verwarring te voorkomen en duidelijkheid te geven ontvangt u vóór 1 mei 2025 een nieuwe aanzegging huuraanpassing per 1 juli 2025. U kunt de eerder verstuurde brief/brieven als niet verzonden beschouwen. Excuus voor het ongemak.

Meer over dit onderwerp

Wat houdt de jaarlijkse huuraanpassing in?

Algemeen

Ieder jaar passen wij op 1 juli de netto huur voor onze woningen aan. Dit is de huur die u voor de woning betaalt zonder de servicekosten. De overheid bepaald met hoeveel procent of welk bedrag wij de netto huur maximaal mogen aanpassen. U krijgt altijd vóór 1 mei een brief met ons voorstel.

Meer over dit onderwerp

Waarom verhogen jullie jaarlijks de huur?

Algemeen

De huuropbrengsten zijn het enige inkomen van een woningcorporatie. Hiervan onderhouden en verbeteren wij onze woningen, bouwen we nieuwe woningen en werken we samen met anderen aan een fijne en leefbare buurt.

Meer over dit onderwerp

Wanneer krijg ik bericht over de jaarlijkse huuraanpassing?

Algemeen

U krijgt twee maanden voor de huuraanpassing schriftelijk bericht van ons.

Meer over dit onderwerp

Ik heb eerder een huurverlaging gekregen omdat mijn inkomen laag was. Mag de huur wel verhoogd worden?

Algemeen

Ja, als u in 2023 of 2024 huurverlaging heeft gehad mag de huur in 2025 weer verhoogd worden.

Meer over dit onderwerp

Ik ben het niet eens met de jaarlijkse huuraanpassing. Kan ik bezwaar maken?

Algemeen

Ja, u kunt dit op twee manieren doen:

1. Door een schriftelijk bezwaar in te dienen bij WoonWest via bezwaar huuraanpassing. Uw bezwaar moet uiterlijk 30 juni door WoonWest ontvangen zijn. Wij beoordelen uw bezwaar. Bent u het niet eens met onze beslissing en trekt u het bezwaar niet in zijn wij verplicht uw bezwaar voor te leggen aan de Huurcommissie.

2. U kunt ook bezwaar maken door de huurverhoging niet te betalen. WoonWest stuurt u dan een aangetekende herinneringsbrief (rappelbrief). Bent u het na de herinneringsbrief nog niet eens met de huurverhoging? Dan moet u als huurder de Huurcommissie inschakelen.

Meer over dit onderwerp

Mijn bezwaar tegen de huuraanpassing is door WoonWest afgewezen. Kan ik nog iets doen?

Algemeen

Wijzen wij uw bezwaar af? Dan krijgt u een bericht van ons. Na onze afwijzing heeft u twee keuzes:

1. U doet niets. Wij sturen dan uw bezwaarschrift door naar de Huurcommissie. De Huurcommissie onderzoekt uw bezwaar en doet uitspraak. Wijst de Huurcommissie uw bezwaar ook af? Dan betaalt u € 25,-.

2 U trekt uw bezwaar in. De aangekondigde huuraanpassing gaat dan per 1 juli door en wij sturen uw bezwaar niet door naar de Huurcommissie. Meer informatie over de bezwaarprocedure vindt u op de website van de Huurcommissie.

Meer over dit onderwerp

Kost het indienen van een bezwaar bij de Huurcommissie mij geld?

Algemeen

De behandeling van uw bezwaar door WoonWest is gratis. Wijst WoonWest uw bezwaar af, en trekt u daarna uw bezwaar niet in? Dan zijn wij verplicht uw bezwaar door te sturen naar de Huurcommissie. In zo’n geval betaalt u € 25,- aan de Huurcommissie als deze uw bezwaar ook afwijst.

Meer over dit onderwerp

Krijg ik de te veel betaalde huur terug als mijn bezwaar tegen de huuraanpassing is toegewezen?

Algemeen

Ja, wij storten de te veel betaalde huur terug als uw bezwaar is toegewezen.

Meer over dit onderwerp

Hoe wordt de hoogte van de jaarlijkse huuraanpassing bepaald?

Algemeen

Hiervoor gelden de richtlijnen die de overheid jaarlijks bepaalt.

Meer over dit onderwerp

Mijn huur is door de huuraanpassing boven de huurtoeslaggrens gestegen. Heb ik nog recht op huurtoeslag?

Algemeen

Wanneer u al huurtoeslag krijgt, houdt u het recht op huurtoeslag.

Meer over dit onderwerp

De gegevens waar jullie de jaarlijkse huuraanpassing op hebben gebaseerd kloppen niet. Wat kan ik doen?

Algemeen

Neem contact met ons op via het contactformulier. Wij zoeken dit verder voor u uit.

Meer over dit onderwerp

Moet ik na de jaarlijkse huuraanpassing zelf mijn huurtoeslag wijzigen bij de Belastingdienst?

Algemeen

Wij geven de huuraanpassing door aan de Belastingdienst. De Belastingdienst past uw huurtoeslag pas aan na de definitieve berekening. Wel raden wij u aan om te controleren of dit goed is verwerkt bij de Belastingdienst.

Meer over dit onderwerp

Moet ik na de jaarlijkse huuraanpassing zelf de hoogte van mijn huurbetaling aanpassen?

Algemeen

Wel als u zelf de huur overmaakt. Als u de huur betaalt via automatische incasso of een betaallink per e-mail passen wij het bedrag aan.

Meer over dit onderwerp